Thursday, March 10, 2011

Не отнемайте Спиро от клиентите му

Защо не е правилно да се слагат горни лимити на таксиметровите услуги



Редно ли е държавата да определя колко най-много може да струва таксиметровият превоз. По този въпрос разсъждавахме наскоро съвместно с колегата Огнян, журналист в небезизвестен столичен седмичник. Мярката се обосновава с необходимостта гражданите да бъдат защитени от таксита измамници. Но дали наистина е така? Замислихме се

снимка: Дневник
 например за ЕТ „Спиро Мултитранс”. Откъде накъде държавата ще решава, че Спиро не може да превозва пътници на цена от 8 лв. на километър и 2 лв. на минута престой (или същите цени в евро, ако пътниците са чужденци)? Спиро така си е решил. Ако не искаш, не се качваш при Спиро, а в друг таксиметров автомобил. Спиро създава добавена стойност за своите клиенти, която той е остоностил на 8 лв. на километър. Той полага усилия, влага отношение, старае се да осигури максимален комфорт на своите пътници – пуска им чалга, пуши цигари марка Арда (без филтър), в купето мирише на изгорели газове, които си взаимодействат едновременно с ухание на пот (може би на Спиро или останала от други негови пътници), много силна миризма на парфюм и наслоен аромат, който се носи от препълнения с фасове пепелник, а същият не е измиван, откакто Спиро си е набавил таксиметровия автомобил. Спиро държи на висококласния интериор на автомобила. От предното (мърляво) стъкло стърчи стойка с джи ес ем и такава за джи пи ес устройство. Има инсталирано малко телевизорче, от което понякога се излъчват клипчета от телевизия „Планета”. От огледалото виси ароматизатор борче, редом до иконка с богородица и младенеца, а до тях виси и кръст с блестящи елементи. Един вид, по своя уют, купето наподобява тираджийска кабина. Седалките са на лекета, таблото, дръжките, всичко е наслоено с мръсотия до такава степен, че всяко съприкосновение с който и да е елемент от автомобила дарява пътника с един вид съкровена свързаност със света на Спиро, поне докато не се умие хубаво е не занесе дрехите си на химическо чистене. На пода се въргалят всякакви боклуци – пликчета, салфетки, празни шишета, люспи от семки, фасове и прочие. Спиро кара бързо, с резки движения, пили гуми, псува ожесточено останалите участници в движението и поглежда към пътника си с изражение, което изисква съпричастност. Спиро е грижовен, един вид, дарява пътниците си с наситени впечатления и парчета щастие. Най-лесното е да закараш автомобила на автомивка, да го поддържаш чист, да си любезен с пътниците, да ги питаш какъв маршрут предпочитат и прочие и прочие. Но не всеки може да предостави на пътниците тръпката от това да пътуваш в таксиметровия автомобил на Спиро.

Сигурно на някои хора действително им харесва да се возят при Спиро и са готови да платят дори повече от 8 лв. на километър и 2 лв. на минута престой. Истината е, че Спиро не би съществувал, ако нямаше достатъчно такива хора. Да се пречи на Спиро да доставя ползи на клиентите си е погрешно. Да лишаваш последните от Спиро – също. Оказва се, както коментираше с възмущение моят събеседник, че видимата ръка на чиновника отстранява Спиро от мястото, което невидимата ръка на пазара му е отредила. И това се представя, един вид, тъй сякаш чиновниците защитават заблудените пътници от Спиро, който бил измамник. Но в крайна сметка, какво изобщо значи такси менте? Таксиметровият автомобил, обозначен като такъв, бива управляван от водач, който превозва пътници от точка А до точка Б срещу заплащане. Самият водач следва да има право да управлява МПС и да има необходимите документи от органи на държавната власт, които удостоверяват, че той отговаря на определени изисквания, за да може да превозва пътници. Значи, за да бъде едно такси менте, трябва да липсва някой от елементите – водачът да няма право да управлява автомобил, да няма лиценз, или да изисква от клиентите си цени, които надхвърлят обявените на стикерите, залепени на предното и страничните стъкла. Но цената в самата си същност не определя едно такси като измамник. Ако Спиро брандира автомобила си с надписи, наподобяващи наименованията на негови конкуренти, ако размества редовете на стикерите с цените, за да заблуди пътниците, или си служи с други способи, които биха могли да се възприемат като непочтени, ако за чужденците е трудно да се ориентират, и прочие и прочие...,това са неща, които могат да се решат с други мерки. Но доколкото Спиро е обозначил ясно, с големи букви и цифри, на български и на английски език, че цената на услугата му е 8 лв. на километър и 2 лв. на минута престой, и доколкото конкуренцията в бранша предоставя достатъчно голям избор от таксиметрови фирми, всеки е свободен и отговорен да реши дали да бъде пътник на Спиро. Ако Спиро спазва правилата и не затаява информация за ценовите си условия, то може да приемем, че невидимата ръка на пазара е поставила Спиро на същия.

Действително, наглостта на част от таксиметровата съвкупност е толкова дразнеща, че как да не си кажеш „абе я да им сложим таван на цените на тия боклуци”. А след като такава мярка се радва на широко одобрение, нормално е и чиновниците да си кажат „що пък не”. Обаче замислете се, сега такситата, утре нещо друго. Ето, на някои висши ръководни кадри в държавата вече им хрумна да борят и спекулата в цените на храните, после на някой ще му хрумне да се занимава с цените на лекарствата, книгите, пиенето, та и до бардаците накрая може да стигнат. Административното регулиране на цените е опасно залитане и е едно и също в самата си същност, независимо за какви стоки или услуги става въпрос. А иначе няма лошо държавата да се бори със спекулата, ама с по-приемливи способи - не допуска няколко големи доставчици да се наговарят помежду какви да са цените, да не допуска монополи да злоупотребяват с монополното си положение и прочие мерки, които да създават конкурентна среда и информираност за потребителите. Най-лесното е да сложиш таван на цените.

4 comments:

Рапана said...

Е какво пък толкова ти пречи таванът, стига да е достатъчно високо. Макроикономическата теория казва, че ценови тавани, които са над пазарните нива и ценови подове, които са под пазарните нива, са мерки с нулев ефект. Обаче те могат да предотвратят съществуването на точно такива измамници, които не действат пазарно, а криминално (да шефе, това е измама, ама на прокурорите не им се занимава). Да не говорим как "Спиро" на летището набутва чужденеца направо с шутове в таксито, какви стикери, какви 8 лева... с очите си съм ги виждал. Така че мярката не е лишена от логика. Виж, опасно става, когато тръгнат да се определят цени, а не тавани и подове с нулев ефект...

Vens said...

В монополизирани и олигополизирани браншове да има контрол разбирам, но имам проблем с тавани и подове в браншове, където има достатъчно конкуренция, за да може да се формира цена, която да се приеме за пазарна. Икономически ефект може да няма, но ограничаването на свободата на човек да си опредея цените само по себе си за мен не е приемливо. Може да искам да возя за 8 лв. на километър. Това си е моя работа. Не съм длъжен да давам обяснение как си формирам цената. Защо да е криминално да си лепна един стикер, на който пише 8 лв./км. и да возя на тази цена пътници, които доброволно са се качили в моето такси. Ама били ги набутвали с шутове. Еми ако някой принуждава другиго под заплахата от физическа саморазправа да се качи в превозно средство или да отиде на определено място, то това си е престъпление само по себе си, един вид отвличане, явление, срещу което органите на МВР и прокуратурата би следвало да се борят чрез дадените им по закон правомощия и средства. Ще борим отвличанията с таван на цените ли?

Проблемът е, че лесно се залита. Да, в конкретния случай икономически ефект сигурно няма да има, някак си на пръв поглед не изглежда като посегателство над икономическата свобода (каквото тази мярка е), но се тръгва по една наклонена плоскост - органи за наблюдение на цените на храните, наскоро правителството шумно се заканваше, че ще проверява как се формирала цената на хляба, да не би някой по веригата много да печели случайно. Министър председателят коментира, че не може току тъй някой да си слага високи надценки и да печели на гърба на народа. Е държавата ли ще казва каква надценка да си слага един търговец - примерно до 10%, за да не печели на гърба на народа. Ами каквато искам надценка ще си сложа, ако купуващата публика приема цените ми за високи, пазарът ще ме изхвърли. Това е ключовото, правилата да създават среда и условия за конкуренция и максимална прозрачност за потребителите по отношение на продуктите и услугите, които им се предлагат. Конкретно за таксиметровия бранш, примерно може да се въведат стандартизирани стикери на няколко езика, на които ясно е определено на кой ред какъв компонент от цената седи (съответно не могат да се разместват редове). Чужденците могат да бъдат предупреждавани по радио уредби и с огромни предупредителни табели и надписи (с картинки къде точно са стикерите) по летища и гари, които ги приканват преди да се качат на такси, внимателно да гледат цените, на същите табели да пише в какъв диапазон варират обичайните цени и прочие и прочие. Пак за чужденците належащо е да има табели, ясни обозначения и карти на линиите и спирките на градския транспорт, на наименованията на улиците и прочие. Ете тва да се оправи, до известна степен ще отпадне тва гайле. Те чужденците затова са толкова лесна плячка, щото тия дето идват за първи път и нема кой да ги посрещне, много трудно ще се оправят в София. То нищо не е уредено и вместо да действат в посока да го уредят, пак се залита по най-лесния подход - ограничения и забрани.

Рапана said...

Заеби тея глупости. По-интересна е темата с тавана на цените за мобилни услуги в роуминг - при това наложен на Европейско ниво. Защо никой не защитава свободата на операторите да ценообразуват? Това е една сериозна мярка, която заслужава размисъл... за разлика от това с такситата, което е просто евтин начин да се предотврати тарикатщината (описаните от теб методи на контрол са несравнимо по-скъпи, без да са по-ефективни, дори напротив).

Delamarsh said...

Ако махнат тавана на цените, си мисля дали да не регистрирам едно такси със цена 100 000 (сто хиляди) лева на километър и също толкова за престой. Ще се снабдя с всички законови реквизити и ще чакам. Два-три клиента на месец са достатъчни. Връчвам им касова бележка, викам полиция след като откажат плащане, искам протокол, наемам адвокатска кантора и си ги съдя. В правото съм си, нали така :)